Marijke Respeel

Curator / Galerist / Community manager

Instagram: @galerijkemarijke


WIE BEN JIJ?

Ik ben Marijke Respeel, afgestudeerd als beeldend kunstenaar. Na mijn studie heb ik tien jaar gewerkt bij Woestijnvis als programmamaker. Tegenwoordig werk ik deeltijds voor Dunden waar ik mee een historisch gebouw beheer en zorg voor de locals. Voor mij is het bijna een soort dagdagelijks antropologisch onderzoek, heel interessant om een groep mensen professioneel op te volgen. Ons gebouw doet dienst als co-working space, biedt privé kantoorruimtes aan voor start-ups, vergaderruimtes, en is ingericht om 160 mensen van een aangename werkplek te voorzien. Daarnaast run ik ook 'Galerijke Marijke', een kunstgalerij waarbij iedere maand 1 kunstenaar 1 werk exposeert.

Hoe ben je met Galerijke Marijke gestart?

Ik ben vijf jaar geleden gestart met mijn galerij omdat ik merkte dat kunstenaars moeite hebben om plaatsen te vinden waar ze hun werk kunnen tentoonstellen en langs de andere kant toegankelijke kunst vaak niet bereikbaar is voor de man in de straat. Nu organiseer ik maandelijks een mini-expositie. Ik plan, bereid voor, bouw op en breek af; het is mijn structuur en steun geworden.

wat hoop je te bereiken?

Om dit hetzelfde te houden, ondanks de grote veranderingen in de buurt. Er staan grote werken op til, de buurt (Den Dam) gaat het élan van 'het Nieuw Zuid' krijgen. Er komt een hogeschool voor wiskunde en wetenschap (veel studenten) en een grote woonblokken. Daar het nu een soort geheime plek is in een desolate buurt aan de rand van de stad, zal er binnen een paar jaar veel meer passage zijn met een heel ander soort publiek. Ik ben benieuwd of Galerijke Marijke in de huidige vorm dat aankan.

Is er overlap tussen je werk bij dunden en Galerijke Marijke?

Ik creëer graag een eigen wereld waar ik mensen in uitnodig om deel te nemen, om in te vertoeven, die energie kan ik op beide plekken kwijt en de secret art club is misschien wel de letterlijke overlapping daarvan.

Wat onderscheidt Galerijke Marijke van andere galerijen?

Enerzijds is Galerijke Marijke een non-profit en anderzijds kies ik voor kunst die concreet, tastbaar en verkoopbaar is, waardoor het zeer toegankelijk is. Die eigenschappen trek ik ook door in alle communicatie. Dit maakt het gemakkelijker voor een breder publiek om zich te verbinden met en te investeren in kunst.

Wat is het grootste misverstand over jouw beroep?

Dat ik er geld aan verdien, dat ik automatisch groter en bekender wil worden, dat het de opstap is naar een echte galerij... Maar dat hoeft niet voor mij. Mijn geluk zit net in het kleinschalige ervan en de vrijheid die ermee gepaard gaat. Dat de kunstwereld soms snobistisch is, wordt wel telkens beaamt als ik uitleg dat ik eerder een anti-galerij ben om die reden, maar misschien willen de mensen me gewoon niet tegenspreken :)

Waar krijg je energie van?

De eerste expositie van een kunstenaar, de eerste verkoop van een werk, en de intense vriendschappen die ontstaan uit een korte samenwerking. Ik krijg uiteraard energie van geapprecieerd te worden maar zeker als het ten dienste van iemand anders kan zijn, als een soort menselijke mini curator.

Om een meer specifiek moment te benoemen; bijvoorbeeld bij de laatste expo van Salah van Puymbroeck. Het was zijn allereerste solo expo, zijn hele gezin was erbij, de mama had verse muntthee gemaakt en had Marokkaanse hapjes (inclusief plateaus en theepotten, borden en servetjes) mee. Ze waren zo trots op hem, en dan smelt mijn hartje wel een beetje.

Wat zijn jouw strategieën om publiek aan te trekken en te behouden?

Een eenvoudig en helder concept behouden, zorgen dat alles betaalbaar blijft, en goede kwaliteit bieden in zowel de dranken als de kunst. Daarnaast het samenstellen van een sfeervol fotoverslag...

Wat IS de belangrijkste les die je hebt geleerd?

Het is essentieel om duidelijk te communiceren met de kunstenaar, alles te bespreken en elk detail door te nemen, hoe onbelangrijk het ook mag lijken.

Waar kan je zelf nog hulp bij gebruiken?

Bij het knippen van mijn blauwe regen of hoe ik mijn raam reflectie-vrij maak tijdens de zonnige uren :)

Welke persoon of organisatie heeft een belangrijke rol gespeeld? 

Karen Spiessens van Atelier Van de Zon. Karen is mijn alternatieve klankbord. Wij sturen de meeste weirde shizzle naar elkaar die we op internet vinden. Ze houdt me ook op de hoogte van de niet-gangbare artistieke dingen en kunstenaars. We vullen elkaar goed aan; zij is chaotisch maar zeer slim en getalenteerd, maar verliest zich soms in die chaos, terwijl ik beter ben in dingen communiceren en organiseren, wat vaak een groot deel van je werk maakt.

Wie mag jou altijd eens bellen voor een samenwerking?

De kringwinkel, zodat ik in elke kringwinkel een mini galerij kan beginnen. Of een andere coole toegankelijke keten.

 

tips

〰️

tips 〰️

Welk boek heeft een grote impact gemaakt op jou?

Is een krant een boek? De sprokkels tekst inspireren mij dagelijks. Ik pik eruit wat voor mij relevant is en bewaar die stukken als inspiratie.

Een podcast die je zou aanraden?

"De wereld van Sofie" stilt mijn honger naar (al dan niet) nutteloze weetjes.

Nutteloos weetje: Wist je dat vlinders de tranen van krokodillen drinken? Heel cool beeld, moet je maar eens googelen.

Wie moeten we kennen? 

Pizza Gallery: Robert Monchen begon met het verkopen van pizza's in de zomer en printte kunstwerken op de pizzadozen. In de winter kon hij dan kunstenaars exposeren (en die een budget geven). Hij organiseerde ook al veel artistieke projecten. Hij is niet alleen heel fijn, ik kijk op een manier wel naar hem op. Hij stal wel mijn Galerijke Marijke-lettertype voor zijn galerij, maar mijn advocaten zijn er mee bezig.

En ook zeker te kennen: Het Bos